Családi pótlék utalása 2023: Dátumok!
Felhívjuk a figyelmet, hogy az időpontok tájékoztató jellegűek!
Időszak | Banki jóváírás
várható időpontja |
2023. január | február 02. (csütörtök) |
2023. február | március 02. (csütörtök) |
2023. március | április 04. (kedd) |
2023. április | május 03. (szerda) |
2023. május | június 02. (péntek) |
2023. június | július 04. (kedd) |
2023. július | augusztus 02. (szerda) |
2023. augusztus | augusztus 23. (szerda) |
2023. szeptember | október 03. (kedd) |
2023. október | november 03. (péntek) |
2023. november | december 04. (hétfő) |
2023. december | 2024. január 03. (szerda)
előbb fog jönni |
Postai kifizetés esetén ügyfeleink a fent jelzett napot követő 2-4 munkanap múlva kapják meg a kiutalt ellátást.
Az egyik legfontosabb támogatás lesz a gyermeket nevelők számára a családi pótlék, hiszen az oktatási költségek az elmúlt évek tapasztalatai alapján valószínűleg az elkövetkező időszakban sem lesznek alacsonyabbak. Nem csak ez indokolja azonban a támogatási forma szükségességét, hanem a munkaerőpiacon észlelhető helyzet, az elhelyezkedési gondok, és ezek mellett azok az anyagi kötelezettségek, melyeknek mindenképpen eleget kell tenni a gyermeknevelés felelősségteljes mivoltát tekintve. Azonban sajnos biztosan nem ez (ez sem) a támogatási forma fogja biztosítani a családok anyagi szükségleteit. A korábbi évekhez hasonlóan, ezen évben is sokan igénylik majd a családi pótlékot, ám szigorú feltételekhez kötött, hogy mely szülők jogosultak arra.
A családi pótlékra jogosultak köre a következőképpen alakul:
- a szülő
- a vele egy háztartásban élő házastárs
- az örökbefogadó
- a nevelő szülő
- valamint a gyermekotthon vezetője, ha a körülmények miatt a gyermek elhelyezése ilyen intézményben történt.
Az igénylés az Államkincstár azon területi igazgatóságánál vagy most már Kormányablakoknál kell, hogy történjen, amely lakcím szerint illetékes, de ha a munkahelyen működik családtámogatási kifizetőhely, akkor itt is leadhatja az igénylő a „Kérelem családi pótlék megállapítására” névre hallgató nyomtatványt, valamint a hozzá szükséges iratokat, okmányokat. Az eljárás során költséggel nem kell számolni, bizonyos bírálati idővel viszont igen, melynek hossza maximum harminc nap lehet. (ám meglehetősen rövid, pár nap szokott lenni a kérelem benyújtásától számítva, és elég hamar ki is utalják)
A következő összegekre számíthatnak gyerekenként azok, akiknek kérelmét pozitívan bírálták el:
- egy gyermek esetén 12 200 forint
- egy gyermeket nevelő egyedülálló esetén 13 700 forint
- két gyermek esetén 13 300 forint
- két gyermeket nevelő egyedülálló esetén 14 800 forint
- három vagy több gyermek esetén 16 000 forint
- három vagy több gyermeket nevelő egyedülálló esetén 17 000 forint
- tartósan beteg, vagy fogyatékos kiskorú gyermek nevelése esetén 23 300 forint
- tartósan beteg, vagy fogyatékos gyermeket egyedül nevelő esetén 25 900 forint
- súlyos fogyatékos nagykorú személy esetében 20 300 forint.
Az összeg megállapítására az is hatással lehet, ha olyan gyermek van a családban, aki már nagykorú, és a jogosultság végének számító huszadik életévét is betöltötte, de még nem rendelkezik önálló jövedelemmel. Ennek tipikus esete a felsőoktatási intézményben való nappali tagozaton tanulás.
A családi pótlékot a Magyar Államkincstár minden hó tizedikéig el kell, hogy juttassa a jogosultakhoz. Ez történhet bankszámlára utalással, vagy postai kifizetéssel.
A tanulásra ösztönzést tűzte ki céljául, és a gyermeknevelés felelősségteljes feladatára kívánja felhívni a figyelmet az az intézkedés, mely szerint a nevelési támogatás felfüggesztésre kerül abban az esetben, ha a gyermek 50 igazolatlan óránál többel rendelkezik. A szabályozás megszületésére már régóta szükség volt, s bár bevezetésekor diszkriminációval is vádolták azt, de tény, hogy hatására jelentősen csökkent az iskolakerülők száma.
Az világosan látható, hogy a mai árak mellett a családi pótlék összege rendkívül alacsony, de azokban a családokban, ahol valós és komoly anyagi problémák vannak, ez is sokat jelent a megélhetést illetően a mindennapokban. Természetesen nem mintegy szükségmegoldást kíván nyújtani a rendszer, sokkal inkább hozzájárulást ahhoz, hogy a körülmények javuljanak, ezzel alapot teremtve annak, hogy a szülők saját erejükből a lehető legjobb életszínvonalat tudják biztosítani gyermekeik számára.